TPO Talk

Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar een hoogopgeleide

26-05-2015 11:19

Laatst vroeg mijn man waarom er drie flessen champagne in de koelkast liggen. Of ik wat te vieren had? Nee nog niet, 30 juni pas. Hij keek me vreemd aan? Hoezo? Wat is er dan? Oh, we gaan oud en nieuw vieren. Hoezo oud en nieuw? Dat is pas op 31 december. Nee schat, als arbeidsjurist vier ik dat het oude ontslagrecht vernieuwd wordt.

Op 1 juli wordt het tweede deel van de Wet werk en zekerheid van kracht (zie hier voor meer informatie). Het ontslagrecht wordt ingrijpend gewijzigd; er komt een nieuwe periode aan. Wat niet iedereen weet is dat ook de WW-regels veranderen. Meest in het oog springend zijn de verkorting van de duur van de WW en de plicht om al na korte tijd te solliciteren op iedere baan die voorbijkomt. Die plicht bestaat al, maar per 1 juli 2015 ontstaat die plicht al na zes maanden werkloosheid in plaats van na een jaar werkloos te zijn.

Directeursbaan

De werkloze CEO van een multinational mag het eerste half jaar dat hij werkloos is, blijven zoeken naar directeursbanen. Als hij dat maar minimaal 1 keer per week doet. Daarna worden alle banen als passend gezien. Dus ook pakken koffie stickeren, of de catering verzorgen. Aangeboden banen onder niveau kan de ex-CEO dan niet meer weigeren.

Is dit een zinvolle maatregel? Mijn collega’s vinden van niet. Een belachelijke aanpassing is hun oordeel. Verspilling van talent. Verdringing van arbeidsplaatsen. Niet-gemotiveerde werknemers. Ik denk daar anders over. Bekijk het eens anders. Mag de werkloze CEO zijn zoektocht beperken tot die paar directeursbanen die vrijkomen? En ondertussen wel WW opstrijken?

In de klei

Gelijke monniken gelijke kappen, iedere langdurig werkloze moet de aangeboden passende baan aannemen, of bij gelijke geschiktheid voorkeur naar een hoogopgeleide? Ik zeg dat laatste. Laat de CEO maar eens met zijn benen in de klei gaan staan, in plaats van met zijn neus in de lucht.

Laat hij zijn talent inzetten op de werkvloer, samen met de werknemers die hij jarenlang heeft aangestuurd of aangestuurd zou kunnen hebben. En uiteraard hij heeft alle promotiekansen die ieder ander op de werkvloer heeft. Talent komt weer naar boven. De lift staat open. Of ben ik toch wat cynisch…..

Jeannet Bekhof, senior jurist arbeidsrecht