TPO Talk

De eerlijke bankwijzer: wellicht heel eerlijk, maar ook erg eenzijdig

01-05-2015 12:01

Veel particuliere klanten raadplegen bij de keuze voor een nieuwe bank de Eerlijke Bankwijzer. De vraag is of deze wijzer je wel leidt tot de bank die het beste bij jou past.

De Eerlijke Bankwijzer vergelijkt de tien belangrijkste aanbieders van particuliere betaal- en spaarrekeningen op de Nederlandse markt alleen op duurzaamheid en bonusbeleid. Dit zijn belangrijke criteria, maar er worden veel aspecten buiten beschouwing gelaten.

Als oprichter van Knab vind ik dit jammer. Twee jaar geleden heb ik een verzoek gedaan aan de Eerlijke Bankwijzer om het spectrum breder te trekken. Helaas heeft mijn verzoek tot nog toe geen gehoor gekregen.

Rene Frijters, Knab

Gekscherend zeg ik vaak tegen klanten ‘Er zijn 3 soorten banken in Nederland. Er is één bank goed voor de wereld en dat is Triodos. Er zijn veel banken die goed zijn voor zichzelf, jullie kennen ze wel , en er is één bank die goed is voor de klant, en dat is Knab’.

Ik weet dat ik hiermee een gewaagde uitspraak doe, maar ik onderbouw deze graag.

1) Maatschappelijk betrokken bij de klant

De reden dat ik Knab heb opgericht is niet omdat ik de zoveelste productenbank wilde oprichten (want dat zijn banken in mijn ogen, ook al praten ze veel over klant centraal). Ik heb Knab opgericht omdat ik klanten wil helpen beter inzicht te krijgen in hun financiën (vandaag en in de toekomst), zodat ze slimmere dingen gaan doen met hun geld en zo hun financiële doelen kunnen bereiken.

En dit is in deze tijd enorm belangrijk.

Door de financiële crisis wordt onze verzorgingsstaat waarin we leefden afgebouwd en worden we meer en meer (financieel) verantwoordelijk voor onszelf. We hebben te maken met een terugtrekkende overheid (denk aan aftrekbaarheid hypotheekrente, vermindering opbouw pensioen, zorgkosten, etc.) en werkgevers die de pensioenrisico’s meer en meer neerleggen bij de werknemer (gaan van defined benefit, naar defined contribution).

Gevolg is dat je vroegtijdig goed inzicht moet krijgen hoe je er financieel voorstaat, nu en later, zodat je maatregelen kan nemen als dit niet volgens jouw toekomstwensen verloopt. Er is geen andere bank in Nederland die goed online financieel inzicht biedt en dat ook nog eens tegen lage kosten doet. Er is dus een maatschappelijk probleem aan het ontstaan wat Knab wil helpen te voorkomen en waaraan de Eerlijke Bankwijzer volledig voorbij gaat.

2) Klantbelang centraal

Alle banken hebben hun mond vol van klantbelang centraal, maar er zijn er maar weinig die het woord bij de daad voegen. Laat me één heel triviaal voorbeeld uitlichten. Slim Saldo Beheer van Knab. Bij de meeste banken in Nederland krijg je GEEN rente op je betaalrekening en wordt je saldo op je betaalrekening niet automatisch overgeboekt naar je spaarrekening als het te hoog is (waarom zou ik meer dan 1.000 of 2.000 euro op mijn betaalrekening hebben staan?).

En dit is nog veel erger, waarom wordt je betaalrekening niet automatisch van de je spaarrekening aangevuld als je rood staat? De gemiddelde rente voor rood staan is 11%, terwijl je gelijktijdig maar 1% spaarrente ontvangt. Als dit eerlijk is, dan weet ik het echt niet meer. En dus behoren dit soort aspecten wat mij betreft ook in de Eerlijke Bankwijzer terecht te komen.

3) Service fee en transparante kosten

Het kost banken veel moeite om een eenvoudige en transparante kostenstructuur aan te bieden. Met transparant bedoel ik niet alleen dat je alle kosten op een tarievenlijst kan vinden, ik denk dat dit onderhand overal wel geregeld is. Maar bij transparantie gaat het mij om duidelijkheid over verborgen opbrengsten (neem het voorbeeld hierboven van het verschil tussen roodstandrente en spaarrente) en de oneindige reeks aan ‘bijkomende kosten’ (extra pas voor betaalrekening, nieuw cardreader, toegang tot internet, kopie van dagafschrift ouder dan 1 jaar, alerts, etc.). Een klant ziet die kosten op het eerste gezicht niet als hij zich oriënteert op een nieuwe bank.

Bij Knab hebben we gekozen voor een concept met duidelijke maandelijkse abonnementskosten. Met uitzondering van de kosten voor beleggen en kosten voor transacties in/met het buitenland, zitten alle services en producten van Knab hier in. Dus geen gezeur als je een tweede betaalrekening wilt openen, je bankpas verloren hebt of een nieuwe cardreader wilt hebben.

Nee, je neemt een abonnement op een bank die jou helpt het maximale uit jouw geld te halen. Daar hoort dan ook een transparant inzicht qua kosten bij.

En zo zijn er volgens mij nog veel meer andere aspecten die mee moeten wegen bij het opstellen van een Eerlijke Bankwijzer. De eenzijdigheid waarmee banken nu beoordeeld worden is misleidend voor het grote publiek, al is de insteek van duurzaamheid absoluut een belangrijke invalshoek daarbij.

Tot slot

We krijgen vaak de vraag waarom Knab ontbreekt tussen de banken die op de website van de Eerlijke Bankwijzer worden genoemd. Omdat de bankwijzer voornamelijk naar het investeringsbeleid van banken kijkt, scharen ze ons onder de vlag van Aegon.

Knab is onderdeel van Aegon Bank. De spaargelden van klanten worden door Aegon Bank belegd in hypotheken van Aegon en kredietportefeuilles die van andere banken worden overgenomen.