TPO Talk

Voortaan woensdagmiddag thuis aan het werk

17-04-2015 14:45

Goedemorgen leidinggevende,

Ik neem aan dat u kennis heeft genomen van het wettelijk recht op thuiswerken. In dat kader bericht ik u dat ik voortaan woensdagmiddag en vrijdagmiddag thuis werk in verband met mijn zorgtaken. Als geste bied ik aan dat dit alleen geldt voor de periode april tot en met oktober. Ik neem aan dat u mijn verzoek inwilligt, gezien het feit dat er geen sprake is van zwaarwegende bedrijfsredenen om het niet toe te staan.

Ik ben mij ervan bewust dat ik, als goed werknemer, de verantwoordelijkheid heb voor een gezonde werksituatie. Ik zie het gevaar onder ogen dat de scheidslijn tussen werk en privé kan vervagen, maar ik beloof daarvoor te zullen waken. Verder kunt u ervan op aan dat ik de noodzakelijke discipline heb om buiten kantoor tot dezelfde prestaties te komen.

Zo heb ik bijvoorbeeld twee gaten in de muur geboord en daar een plank aan bevestigd met daarop mijn laptop. Het is weliswaar een wat donkere zolder maar, ach, het scherm kan ik nog lezen. En als het werk niet af is biedt de nacht ook prima mogelijkheden om dit af te maken. Mocht u dit een onwenselijke ongezonde situatie vinden, dan sta ik open voor een gesprek. Dat is echter aan u. Bij deze heeft u er kennis van kunnen nemen.

Met vriendelijke groet,

Uw werknemer

Samen verantwoordelijk

Het lijkt zo simpel, thuiswerken. Maar als werknemer en werkgever heb je samen de verantwoordelijkheid voor een gezonde werksituatie. De verantwoordelijkheid van de werkgever houdt niet op als de werknemer het pand verlaat om thuis te werken. In bijzondere gevallen kan er zelfs aansprakelijkheid ontstaan bij een burn out van de werknemer. Mijn advies: maak niet alleen over de resultaten afspraken, maar ook over de werkwijze en de omstandigheden.

Heiko van Es, bedrijfsjurist bij DAS