TPO Talk

Moeten we opa onder curatele plaatsen?

06-03-2015 13:02

Wat vind jij van een relatie tussen een jonge vrouw en een oude man, of andersom? Denk jij dan ook dat liefde niet de enige drijfveer is van de jongere partner? Of ben ik ouderwets? Hoewel ik toch niet van de generatie ben die nog schande sprak over Hugh Hefner en zijn dozijn dertigjarige blondines. Het is vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld. De woorden cougar en milf zijn zelfs ingeburgerd in de Nederlandse taal. Liefde kent tenslotte geen leeftijd en iedereen moet vooral doen wat hij zelf wil.

Testament aanpassen

Problematischer wordt het als een van de partners niet meer zo goed kan bepalen wat hij eigenlijk wil. De straalverliefde en kwetsbare opa die zijn testament aanpast in het voordeel van zijn veel jongere blonde schoonheid lijkt een filmscenario te zijn, maar in de praktijk komt het vaker voor dan je denkt. Zo ook bij opa Harrie en zijn zoon Frank.

Vriendin regelt financiële zaken

Trots vertelt opa Harrie op zijn 79e verjaardag aan zijn zoon Frank dat hij zeer gelukkig is en dat zijn jongere vriendin nu alles voor hem regelt. “Zij heeft tenslotte nog alle energie”, grapt hij. Opa Harrie heeft Natascha (42) de bankpas en pincode gegeven zodat zij alle boodschappen voor hem kan doen. De financiële zaken regelt ze ook, want opa begrijpt het allemaal niet meer zo goed. Als Frank vervolgens toevallig een bankrekeningafschrift van zijn vader op de keukentafel ziet liggen, blijkt tot zijn grote schrik dat er maandelijks voor duizenden euro’s kleding wordt gekocht bij de chiquere boutiques. Door Natascha.

Onder bewind of curatele stellen

Natuurlijk wil je als kind voorkomen dat je weerloze ouder het slachtoffer wordt van een dergelijke op geld beluste partner. Al is het maar omdat het zuinig verdiende spaargeld van opa eigenlijk was bedoeld voor de studie van de kleinkinderen of ooit gedeeltelijk van oma was. Als Frank mij overstuur belt en vraagt wat hij aan de situatie kan doen, leg ik hem uit dat hij zijn vader mogelijk onder bewind of curatele kan laten stellen via de rechter.

Zijn eerste reactie, “Ik ga mijn eigen vader toch niet letterlijk voor gek laten verklaren?”, heb ik vaker gehoord. Rustig leg ik Frank uit dat het allemaal spannender klinkt dan het feitelijk is. Als de rechter vindt dat opa Harrie niet meer in staat is om zijn eigen financiële en persoonlijke zaken te regelen, wordt er een bewindvoerder of curator benoemd. Deze onafhankelijke persoon regelt de financiële en/of persoonlijke zaken van opa voortaan. De bewindvoerder of curator zal vervolgens periodiek aan de rechter moeten verantwoorden wat er allemaal geregeld is en wat er met opa’s geld gebeurt. Zo krijgt Natascha in ieder geval niet meer de kans om met zijn pinpas de Kalverstraat leeg te kopen

Opa Harrie heeft inmiddels een eigen bewindvoerder en Natascha blijkt nog maar een enkele keer bij hem langs te gaan. Liefde kent dus blijkbaar toch haar grenzen.

Anke Linssen,  jurist erfrecht bij DAS

Meer blogs van DAS