TPO Talk

Net als in New York: kiosken op straat

06-06-2014 11:00

In Amsterdam mag je op straat alleen maar breien, hoorde ik een keer iemand zeggen. En dan geen geitenwollen sokken, want die zijn seizoensgebonden. De regels voor vaste kiosken zijn oneindig. Op zich zijn al die regels wel begrijpelijk. Als een ondernemer eenmaal ergens een kiosk heeft, is het bijna onmogelijk om die weer weg te krijgen. Dat is goed, maar ook een bedreiging. Vaak worden daardoor helemaal geen kioskplekken meer toegewezen. Om deze situatie te doorbreken biedt Zuidas tijdelijke plekken.

Ik verheug me op de komst van de kiosken. Het wordt hier net als in New York, waar kiosken en karretjes topomzetten draaien. Zuidas biedt tijdelijke plekken aan, voor een half jaar. Het geeft ondernemers de kans iets uit te proberen, zonder dat ze aan al te veel eisen moeten voldoen. Voor de levendigheid van een wijk is het goed als er op straat iets gebeurt. Kiosken kunnen daaraan een belangrijke bijdrage leveren.

Sieraden

De essentie van het kioskenprogramma was: wij moeten het niet bepalen. We hebben niet gezegd: het moet food zijn of kleinschalig. Daar kwamen ondernemers zelf mee. Wij stelden ons alleen open voor de ideeën en faciliteren ze. De initiatiefnemers hebben ons versteld doen staan met hun voorstellen. 85 aanmeldingen kwamen binnen, waarvan 84 van aanbieders van food & drinks. De 85e aanmelding? Dat was een sieradenkiosk. Het feit dat zoveel ondernemers zich meldden voor de vijf tijdelijke plekken die in Zuidas aangewezen zijn als kioskplek, is veelzeggend. Er is volop belangstelling voor Zuidas. We hadden ze allemaal wel een kans willen geven.

Jury

Er werd een wedstrijd uitgeschreven en een jury samengesteld, met de organisator van Rollende Keukens, een logistiek manager van de HEMA en een medewerker van dienst Zuidas. Bij de beoordeling is allereerst gekeken of het voorstel geen concurrent is van de horeca die er al zit. Het voorstel moest aanvullend zijn. Verder waren originaliteit en kansrijkheid belangrijk. Kleinschalige, biologische initiatieven, die aansluiten bij de gezond-eten-trend in de stad als geheel, bleken favoriet.

Uiteindelijk kwamen vijf winnaars uit de bus.De vijf winnende ondernemers vinden het geweldig om het experiment aan te gaan. Er is hier een markt voor verantwoord en goedkoper eten. Ze verwachten veel van de mensen die hier werken en een wandeling maken tijdens de lunch of na het werk eten meenemen. Maar ze kunnen ook klandizie verwachten van de bewoners.

Voor meer informatie over de kiosken: www.zuidas.nl

Klaas de Boer schrijft over de ontwikkeling van één van de meest bijzondere en gemengde wijken van Nederland: Zuidas. Met nu al bijna 70.000 reizigers per dag, 650 woningen (straks 8.000), 700 bedrijven en Zuidasdok, een omvangrijk en uitdagend infrastructureel project van 1,8 miljard euro, komen hier alle aspecten van stedelijke ontwikkeling samen.