TPO Talk

Kippen, kunstenaars en kantoren

08-05-2014 13:36

Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar Zuidas kenmerkt zich door de combinatie van groot- en kleinschaligheid. Op dit moment krijgt het kippenrondeel tegenover de RAI de meeste aandacht. Maar er zijn meer kleinschalige initiatieven.

Doordat de bouw van kantoren op het terrein tegenover de RAI werd uitgesteld, kon het oude ROC-gebouw nog even blijven staan. Ik vroeg me af wie geïnteresseerd zou zijn om hier te komen. Nou, meerdere mensen. Architectenbureau Inbo meldde zich, een restaurant en een kinderopvangorganisatie. Op de kleinschalige ruimtes beneden kwamen vooral ICT’ers, creatieven en kunstenaars af. Broedplaats Old School was een feit. Dat het maar voor een paar jaar is, is voor de gebruikers geen probleem.

Maaike Holvast, filmmaker:

‘Ik woonde 5 jaar in New York, toen ik de gemoedelijkheid van Amsterdam begon te missen. Bovendien miste ik een creatieve ‘community’, mensen die net als ik werk maken in opdracht, maar ook willen experimenteren met vrij werk. Toen ik de uitnodiging kreeg van Old School om een plek te huren, heb ik niet getwijfeld. Ik ben blij dat ik in Old School zit. Eindelijk weer een plek waar ook andere creatieven aan het werk zijn. En waar ik op de fiets naartoe kan.’

Dit is ook Zuidas. Er is veel aandacht voor duurzaamheid. Het Polderdak met waterberging op Old School is uniek. Het dak houdt regenwater vast en kan het vertraagd afvoeren. Verder is er een bomentuin naast Old School. Een buurtbewoner heeft zichzelf benoemd tot conciërge van de bomentuin. Hij heeft een folder gemaakt met informatie over de bomen en het stadsdeel heeft het voor hem geprint. Leuk is dat. De initiatieven trekken weer mensen aan die ook graag iets willen doen.

Naast Old School zijn recent vijftig individuele tuinen, een gemeenschappelijke tuin en een pluktuin aangelegd. De bijenhotels staan ertussen. Verder heeft een kippenrondeel met 200 kippen hier een plek gekregen. Buurtbewoners kunnen er eieren halen uit een eierautomaat.

De prettige bijkomstigheid van dit soort projecten is dat Zuidas een gemengde buurt wordt. Daarom stellen we kavels en gebouwen waar nu even niets gebeurt, beschikbaar aan mensen die zitten te springen om een plek. Zoals bij Old School dus. Old School verbindt Zuidas met mensen in de binnenstad. Het denken over Zuidas verandert, doordat deze mensen hier nu ook zitten.

Maar Zuidas wordt nooit gewoon. In Zuidas is niet alles noodgedwongen kleinschalig, zoals in de binnenstad. Onlangs was ik bij het slaan van de eerste paal voor NautaDutilh. NautaDutilh heeft nu nog een kantoor van 12.000 m2 in het WTC. Daar komt nu weer ruimte voor een andere onderneming. Naast het pand van NautaDutilh komen townhouses van 260 m2. Ook dat hoort bij het stedenbouwkundige masterplan van Zuidas. Het is hier niet alleen maar kippen wat de klok slaat.

Klaas de Boer schrijft over de ontwikkeling van één van de meest bijzondere en gemengde wijken van Nederland: Zuidas. Met nu al bijna 70.000 reizigers per dag, 650 woningen (straks 8.000), 700 bedrijven en Zuidasdok, een omvangrijk en uitdagend infrastructureel project van 1,8 miljard euro, komen hier alle aspecten van stedelijke ontwikkeling samen.