TPO Talk

Onderwijs in Zuidas: kennis naast creativiteit

18-04-2014 12:01

De VU-campus, Webster University, Hogeschool Inholland, de Amsterdam International Community School (AICS), het hypermoderne ACTA – opleidingsinstituten van internationale naam en faam zitten vlak bij elkaar in Zuidas. Dat maakt de wijk tot één van de belangrijkste kenniscentra van de metropoolregio. Toch speelt niet alleen kennis, maar ook creativiteit een belangrijke rol in het onderwijs van Zuidas. En dat begint al bij de jongsten.

Ik heb in mijn loopbaan bij de gemeente Amsterdam aan drie grote uitbreidingen gewerkt: de Zuidelijke IJ-oever, IJburg en Zuidas. Mijn ervaring is dat Amsterdammers zich niet aan de voortplantingsnormen houden. Zowel op de IJ-oever als in IJburg hebben mensen meer kinderen gekregen dan verwacht. Ik denk dat dat ook hier in Zuidas gaat gebeuren. Ik weet haast zeker dat we ons dadelijk op het achterhoofd krabben: weer meer kinderen dan gedacht… Gelukkig hebben we in Zuidas volop mogelijkheden.

Kindercampus

Gezien de snelheid waarmee Zuidas zich ontwikkelt, hebben we besloten tot de bouw van Integraal Kind Centrum SPARK voor kinderen van nul tot twaalf jaar. Kindercampus Zuidas noemen we het ook wel, met een doorgaande lijn in opvang en onderwijs. De eerste paal is net geslagen, op het terrein naast de AFC-velden. Er komt een gezond en duurzaam gebouw met natuurlijke buitenruimtes. En met aandacht voor de complete ontwikkeling van het kind, niet alleen cognitief maar ook sociaal-emotioneel, kunstzinnig, noem maar op.

Kracht van creativiteit

Zo worden de jongsten in Zuidas al doordrongen van de kracht van creativiteit. Want die is belangrijk in Zuidas. Naast de grote kennisinstituten, universitaire blokken en basis- en middelbaar onderwijs bestaat hier al decennia lang een groot aantal eigenzinnige en creatieve opleidingen. In de Fred. Roeskestraat zijn een openluchtschool voor basisonderwijs, de Geert Groote School en College voor vrij onderwijs en de British School met internationaal onderwijs gevestigd. De Rietveld Academie in diezelfde Fred. Roeskestraat is een icoon. Er komt een nieuw gebouw naast het oude, met nog meer capaciteit voor de kunststudenten.

Jean School

Daarnaast zijn er de nieuwe creatieve opleidingen. In het nieuwe ROC-gebouw tegenover de RAI zit de internationale Jean School, waar mensen worden opgeleid tot denim developer. Dat bestaat dus echt. De opleiding is een initiatief van modeontwerper James Veenhoff. De musicalschool van Frank Sanders is er ook gevestigd. Je kan er zang, dans en visagie studeren. En op het St. Nicolaaslyceum vormt cultuur één van de belangrijke pijlers van het onderwijs. In de nieuwbouw vlak naast het WTC is daar zelfs rekening mee gehouden door in de aula een permanente tribune te maken.

Veel verschillende bloemen bloeien in Zuidas. Daar moeten we het van hebben. De meest interessante economische vernieuwing ontstaat volgens mij daar waar kennis wordt gekoppeld aan creativiteit. Het zakencentrum maakt er volop gebruik van. En wij als organisatie ook. We gebruiken de denkkracht van de mensen die hier en in de omgeving opleidingen volgen. Zo is één van de grootste uitdagingen van Zuidas de fiets. Er komen per dag twee fietsen bij. 160 studenten van de Hogeschool van Amsterdam hebben recent deelgenomen aan een denktank en onorthodoxe oplossingen bedacht. Zuidas kan dan ooit gepositioneerd zijn als kenniskwartier, creativiteit is hier net zo belangrijk.

Klaas de Boer, directeur Dienst Zuidas

Klaas de Boer schrijft over de ontwikkeling van één van de meest bijzondere en gemengde wijken van Nederland: Zuidas. Met nu al bijna 70.000 reizigers per dag, 650 woningen (straks 8.000), 700 bedrijven en Zuidasdok, een omvangrijk en uitdagend infrastructureel project van 1,8 miljard euro, komen hier alle aspecten van stedelijke ontwikkeling samen.