TPO Talk

Studenten versterken sfeer in Zuidas

01-04-2014 12:00

Waar veel studenten komen, krijgen wijken een impuls. Dat zie je bij de Wibautstraat met de komst van de Amstelcampus van de HvA, maar ook op locaties verder weg van het centrum, aan de randen van de stad. Kijk maar wat er gebeurt bij het Sciencepark en in de houthavens in West. In Zuidas komen straks 1200 woningen voor studenten. Hoe gaan zij deze wijk veranderen? En waarom zou je als student in Zuidas willen zitten?

Ik studeerde in Delft en woonde met zestien kerels in een pand met één gemeenschappelijke woonkamer. Het was er een ongelofelijke bende. Schoonmaken deden we niet. We zetten gewoon eens in de zoveel tijd onze spullen bij het grof vuil. Bezit is binding, zeiden we. En dan begonnen we weer opnieuw. Ik geloof dat de studenten van vandaag andere eisen stellen aan hun omgeving.

Nieuwe studentenhuisvesting

Ten zuiden van voetbalclub AFC komt een heel nieuw complex voor studentenhuisvesting. Achthonderd woningen van 21 m2. Ze zien er goed uit. Niks gemeenschappelijke keuken of woonkamer – alle woningen hebben een eigen badkamer en keuken. Er komt een beheerder die de boel bewaakt. Op het dak kun je sporten en beneden is er een wasserette.

Bij de VU komt op termijn ook studentenhuisvesting. Zij zijn bezig met een CASA 400 concept. Dat wil zeggen: volledig gemeubileerde woningen met eigen toilet en douche, die van oktober tot en met mei beschikbaar zijn voor studenten en in de zomermaanden als hotelkamers fungeren.

Meer variatie

De accommodatie komt er dus. Wat volgt? Meer variatie in de horeca. We verwachten meer kroegen en eetcafés. En dat trekt dan weer winkels aan. Hoe meer mensen, hoe meer voorzieningen, hoe makkelijker het is om hier een zaak te openen. Je ziet het bij het ROC-gebouw tegenover de RAI. Daar zitten nu een Action en een Dirk, met prijzen voor studenten. Maar ook een sportschool, een restaurant, bar en fietsenwinkel.

Haaks op de Sportas

Maar waarom zouden studenten hier willen zitten? Uiteraard is de VU vlakbij. En de Duisenberg School of Finance. Maar belangrijker is dat Zuidas in het centrum ligt van heel veel sportvoorzieningen. Zuidas heeft twee voetbalclubs, en niet de minste: AFC en SC Buitenveldert. Het eerste herenteam van AFC staat boven aan in de topklasse en SC Buitenveldert heeft de grootste meisjes/damesafdeling van Nederland.

Zuidas ligt bovendien haaks op de Sportas die zich uitstrekt van het Olympisch Stadion, langs De Bosbaan, tot aan het Wagnerstadion in het Amsterdamse Bos. Op de Sportas zijn het Olympisch Stadion met atletiekclub, diverse sportscholen, tennisverenigingen en meer te vinden. Verder kun je op topniveau roeien en hockeyen in het Amsterdamse bos. Hardlopers rennen zo het bos in of langs de Amstel. Minder sportief? Met de tram of metro ben je zó in de binnenstad.

Eigen sfeer

Een heel ander pluspunt is de eigen sfeer van Zuidas. Zuidas is een toplocatie, een biotoop waar keihard gewerkt wordt, waar mensen willen presteren en excelleren. Met de komst van meer studenten naar Zuidas wordt deze sfeer alleen maar versterkt. Studenten kunnen hier uitblinken in hun studie, in werk en op het sportveld.

Zuidas heeft dus een heel eigen positie naast studentenlocaties als West en Wibautstraat. De stad wordt er alleen maar interessanter door. Ik geloof dat als ik nu student was, ik wel een studentenwoning zou willen in Zuidas.

Klaas de Boer, directeur Dienst Zuidas

Klaas de Boer schrijft over de ontwikkeling van één van de meest bijzondere en gemengde wijken van Nederland: Zuidas. Met nu al bijna 70.000 reizigers per dag, 650 woningen (straks 8.000), 700 bedrijven en Zuidasdok, een omvangrijk en uitdagend infrastructureel project van 1,8 miljard euro, komen hier alle aspecten van stedelijke ontwikkeling samen.