TPO Talk

Studenten versterken sfeer in Zuidas

01-04-2014 12:00

Waar veel studenten komen, krijgen wijken een impuls. Dat zie je bij de Wibautstraat met de komst van de Amstelcampus van de HvA, maar ook op locaties verder weg van het centrum, aan de randen van de stad. Kijk maar wat er gebeurt bij het Sciencepark en in de houthavens in West. In Zuidas komen straks 1200 woningen voor studenten. Hoe gaan zij deze wijk veranderen? En waarom zou je als student in Zuidas willen zitten?

Ik studeerde in Delft en woonde met zestien kerels in een pand met één gemeenschappelijke woonkamer. Het was er een ongelofelijke bende. Schoonmaken deden we niet. We zetten gewoon eens in de zoveel tijd onze spullen bij het grof vuil. Bezit is binding, zeiden we. En dan begonnen we weer opnieuw. Ik geloof dat de studenten van vandaag andere eisen stellen aan hun omgeving.

Nieuwe studentenhuisvesting

Ten zuiden van voetbalclub AFC komt een heel nieuw complex voor studentenhuisvesting. Achthonderd woningen van 21 m2. Ze zien er goed uit. Niks gemeenschappelijke keuken of woonkamer – alle woningen hebben een eigen badkamer en keuken. Er komt een beheerder die de boel bewaakt. Op het dak kun je sporten en beneden is er een wasserette.

Bij de VU komt op termijn ook studentenhuisvesting. Zij zijn bezig met een CASA 400 concept. Dat wil zeggen: volledig gemeubileerde woningen met eigen toilet en douche, die van oktober tot en met mei beschikbaar zijn voor studenten en in de zomermaanden als hotelkamers fungeren.

Meer variatie

De accommodatie komt er dus. Wat volgt? Meer variatie in de horeca. We verwachten meer kroegen en eetcafés. En dat trekt dan weer winkels aan. Hoe meer mensen, hoe meer voorzieningen, hoe makkelijker het is om hier een zaak te openen. Je ziet het bij het ROC-gebouw tegenover de RAI. Daar zitten nu een Action en een Dirk, met prijzen voor studenten. Maar ook een sportschool, een restaurant, bar en fietsenwinkel.

Haaks op de Sportas